MENU
Odgrzewane kotlety czyli ul. Gajowicka. Widok od dłuższego czasu obecny na stronie - tu w nieco lepszej jakości. Nie odkrywając Ameryki kopiuję opis: Yahoo + Neo (EZN) + Wito : Ulica Gajowicka - skrzyżowanie z ul.Szczęśliwą i Zaporoską (Dziś Szczęśliwa kończy się na wysokości ul.Skwierzyńskiej). Widok na północ, w kierunku ob. ulicy Stysia (stanowiącej kiedyś część ulicy Gajowickiej)... Napiszę po vorwerkowemu "bez komentarza"... [Pierwotnie dodane: 2003-10-13 przez: Yahoo°, Odsłon: 11047]

Dodał: Virzzz° - Data: 2010-10-24 23:00:29 - Odsłon: 11399
Lata 1900-1904

Początkowy bieg ulicy pokrywa się mniej więcej z dawną drogą biegnącą od Wrocławia do wsi Gajowice (Gabitz). Początkowo ulica kończyła się przy dawnym cmentarzu na wysokości obecnej ul. Pretficza lecz w 1905 r. przedłużono ją dalej na południe. Już w pierwszej połowie XIX wieku zabudowa była dość zwarta, którą stopniowo zastępowały okazałe kamienice czynszowe. Odcinek południowy zabudowywano jeszcze w latach 20. XX wieku. Wtedy powstały m.in. gmach Nowej Komendantury (dziś sztab ŚOW), budynki w rejonie ul. Hallera proj. M. Mathisa. Końcowy odcinek zabudowany był willami zamożnych Wrocławian. Nazwa ulicy pochodziła od wspomnianej już wsi Gabitz.

W czasie walk o Festung Breslau zabudowa ulicy została niemal całkowicie zrównana z ziemią. Odbudowa rozpoczęłą się już w latach 50. lecz większość bloków powstała w latach 60. i 70.
Ulica przez pierwsze trzy powojenne lata nosiła obecną nazwę - ul. Gajowicka. W 1948 r. patronem został Adam Feliks Próchnik (1892-1942), działacz socjalistyczny i oświatowy, historyk. Od 1969 r. kiedy zlikwidowano odcinek ulicy między ul. Zaporoską i ul. Lubuską był on patronem właściwie dwóch ulic. W 1981 r. krótszy odcinek (od ul. Kolejowej do ul. Lubuskiej) otrzymał nowego patrona Wincentego Stysia (1903-1960), prawnika, ekonomistę i historyka. Próchnik patronował ulicy jeszcze ok. 10 lat do czasu gdy na początku lat 90. powrócono do historycznej nazwy.

  • /foto/357/357560m.jpg
    1865
  • /foto/357/357808m.jpg
    1884
  • /foto/34/34767m.jpg
    1890 - 1904
  • /foto/429/429140m.jpg
    1890 - 1910
  • /foto/451/451069m.jpg
    1894
  • /foto/5899/5899278m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/10842/10842908m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/353/353393m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/5675/5675617m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/9210/9210782m.jpg
    1905
  • /foto/8399/8399839m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/271/271340m.jpg
    1906
  • /foto/4557/4557711m.jpg
    1908
  • /foto/5496/5496056m.jpg
    1910
  • /foto/9106/9106599m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/297/297700m.jpg
    1911
  • /foto/5716/5716973m.jpg
    1914
  • /foto/6583/6583279m.jpg
    1918
  • /foto/6924/6924966m.jpg
    1919
  • /foto/5628/5628586m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/5806/5806392m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/7203/7203948m.jpg
    1923
  • /foto/319/319282m.jpg
    1925
  • /foto/4440/4440190m.jpg
    1925
  • /foto/233/233494m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/439/439341m.jpg
    1926 - 1927
  • /foto/3827/3827866m.jpg
    1929
  • /foto/266/266922m.jpg
    1929
  • /foto/7268/7268934m.jpg
    1931
  • /foto/5415/5415792m.jpg
    1933 - 1938
  • /foto/287/287447m.jpg
    1933 - 1940
  • /foto/10161/10161613m.jpg
    1935
  • /foto/6732/6732484m.jpg
    1936
  • /foto/380/380023m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/6898/6898107m.jpg
    1940
  • /foto/165/165024m.jpg
    1940 - 1942
  • /foto/7621/7621290m.jpg
    1941
  • /foto/295/295039m.jpg
    1945
  • /foto/409/409986m.jpg
    1945
  • /foto/4677/4677608m.jpg
    1945
  • /foto/6085/6085231m.jpg
    1945
  • /foto/10427/10427932m.jpg
    1948 - 1950
  • /foto/9877/9877138m.jpg
    1950
  • /foto/9877/9877197m.jpg
    1950 - 1953
  • /foto/8332/8332103m.jpg
    1952 - 1955
  • /foto/8333/8333481m.jpg
    1952 - 1955
  • /foto/9187/9187588m.jpg
    1955
  • /foto/6455/6455210m.jpg
    1955 - 1956
  • /foto/163/163786m.jpg
    1956
  • /foto/293/293806m.jpg
    1958
  • /foto/3965/3965046m.jpg
    1959
  • /foto/64/64241m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/159/159505m.jpg
    1964
  • /foto/10918/10918260m.jpg
    1964 - 1966
  • /foto/10918/10918264m.jpg
    1964 - 1966
  • /foto/9120/9120917m.jpg
    1965
  • /foto/8120/8120050m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/176/176208m.jpg
    1967 - 1968
  • /foto/145/145807m.jpg
    1969
  • /foto/6710/6710455m.jpg
    1970
  • /foto/6208/6208329m.jpg
    1971
  • /foto/3804/3804313m.jpg
    1988 - 1989
  • /foto/4466/4466466m.jpg
    1991
  • /foto/4474/4474627m.jpg
    1991
  • /foto/2/002783m.jpg
    2003
  • /foto/42/42502m.jpg
    2005
  • /foto/35/35650m.jpg
    2005
  • /foto/35/35653m.jpg
    2005
  • /foto/108/108025m.jpg
    2006
  • /foto/149/149227m.jpg
    2007
  • /foto/9621/9621871m.jpg
    2007
  • /foto/9621/9621872m.jpg
    2007
  • /foto/210/210968m.jpg
    2008
  • /foto/218/218044m.jpg
    2008
  • /foto/7395/7395228m.jpg
    2008
  • /foto/233/233646m.jpg
    2008
  • /foto/249/249668m.jpg
    2008
  • /foto/249/249671m.jpg
    2008
  • /foto/260/260306m.jpg
    2009
  • /foto/309/309074m.jpg
    2009
  • /foto/314/314061m.jpg
    2009
  • /foto/4460/4460062m.jpg
    2014
  • /foto/4461/4461352m.jpg
    2014
  • /foto/4789/4789204m.jpg
    2014
  • /foto/5418/5418425m.jpg
    2015
  • /foto/5419/5419797m.jpg
    2015
  • /foto/6302/6302531m.jpg
    2016
  • /foto/6812/6812057m.jpg
    2017
  • /foto/6816/6816807m.jpg
    2017
  • /foto/6816/6816808m.jpg
    2017
  • /foto/6897/6897694m.jpg
    2017
  • /foto/6897/6897729m.jpg
    2017
  • /foto/7273/7273527m.jpg
    2018
  • /foto/7316/7316203m.jpg
    2018
  • /foto/7316/7316204m.jpg
    2018
  • /foto/7391/7391595m.jpg
    2018
  • /foto/7510/7510934m.jpg
    2018
  • /foto/7862/7862240m.jpg
    2019
  • /foto/7908/7908160m.jpg
    2019
  • /foto/8067/8067623m.jpg
    2019
  • /foto/8748/8748203m.jpg
    2019
  • /foto/8760/8760650m.jpg
    2020
  • /foto/8760/8760651m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827775m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827776m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827801m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827802m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827803m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827804m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827815m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827817m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827818m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827848m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827852m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827854m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827857m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827882m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827886m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827914m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827916m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827929m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827930m.jpg
    2020
  • /foto/9066/9066083m.jpg
    2020
  • /foto/9234/9234736m.jpg
    2021
  • /foto/9709/9709787m.jpg
    2021
  • /foto/10625/10625153m.jpg
    2022
  • /foto/10053/10053588m.jpg
    2022
  • /foto/10053/10053597m.jpg
    2022
  • /foto/10361/10361703m.jpg
    2023
  • /foto/10363/10363996m.jpg
    2023
  • /foto/10364/10364790m.jpg
    2023
  • /foto/10650/10650234m.jpg
    2023
  • /foto/10899/10899090m.jpg
    2023

UWAGA! Zbiory nieznanego pochodzenia!

Poprzednie: Dom nr 22 Strona Główna Następne: Budowa pylonu


Gość: w-d@go2.pl | 2003-10-18 01:17:27
A ja bym powiedzial, ze to zaporoska w kierunku na grabiszynska. Fotograf stoi na gajowickiej. Ten budynek na wprost, po prawej istnieje i ma sie dobrze.
Gość: W | 2003-10-18 01:18:22
:o)
Gość: Woj | 2003-10-18 01:19:53
A mi sie zdaje, ze to Zaporoska w kierunku na Grabiszynska. Ten budynek na wprost, po prawej, ciagle stoi i ma sie dobrze.
Gość: Neo[EZN] | 2003-10-18 16:20:12
Który budynek? Ten dokładnie na wprost w środku zdjęcia? Jeżeli tak to nie jest to ten budynek przy ul.Zaporoskiej na skrzyżowaniu z ul.Skwierzyńską (zdjęcie tej budowli wkrótce znajdzie się na stronie) - zwróć uwagę na domy po prawej stronie - środkiem ul.Zaporoskiej od początku jej istnienia ciągnął się deptaczek z alejką i drzewami, jak to jest też obecnie,
Gość: vorwerk | 2003-10-19 20:47:56
Jest to ulica Gajowicka widok na północ. Jak widać działka w środku po lewej jest tak wąska, że mieszczą się na niej tylko dwa budynki (poznać to mozna po kopułach na narożnikach budynków). Na całej długości Gajowickiej taka działka była tylko między Szczęśliwą i Zaporoską. A więc tak: pierwsza po lewej to Szczęśliwa (dziś nie dochodzi do Gajowickiej), a następna to Zaporoska.
Gość: Adalbert | 2003-10-27 22:10:44
Jest to rzeczywiscie widok wzdluz Gajowickiej w kierunku polnocnowschodnim o czym moze swiadczyc brak wiezy kosciola Karola Boromeusza ale pokazuje czesc Gajowickiej ktorej juz nie ma. Otoz idac od lewej (pierwsza markiza) to rog Augustastr.(Szczesliwa) z Gabitzstr. (Gajowicka) - juz nie istnieje. Tam w glebi jest mala trojkatna wysepka (nie widac jej) ona rozdziela Augusta str. od Hohenzollernstr. - Zaporoska. Ta kamienica z wiezyczka to juz Zaporoska rog z Gajowicka idac dalej dochodzimy do skrzyzowania Gajowickiej z Victoria str.- Lwowska ta czesc Lwowskiej tez nie istnieje - to wschodnia czesc Zaporoskiej. Fotograf z prawej strony ma kosciol protestancki Christi Kirche (jest ukryty w glebi wsrod kamienic). Z domow na zdjeciu nie pozostal zaden jest tu teraz rondo.
Gość: Neo[EZN] | 2003-10-27 23:59:59
... a rondo kiedy zbudowano?
Gość: Adalbert | 2003-10-30 23:47:29
przed wojna to bylo "gwazdziste skrzyzowanie" we Wroclawiu to bylo dosc czeste zjawisko mialo to zwiazek(tak mysle) ze spekulacja gruntami wiecej ulic -wiecej okien na ulice.W tym czsie nie bylo w miescie tak halasliwie.Mieszkanie od ulicy kosztowalo wiecej.Od podworka widok byl malo ciekawy -oficyny,warsztaty etc...Rondo zbudowano na miejscu tego skrzyzowania juz po wojnie .Nie bylo to trudne poniewaz w tym rejonie byly najciezsze walki o Wroclaw.Socjalistyczny urbanista mial gdzie poszalec...nie musial duzo burzyc.To co zrobiono z ta czescia miasta(Komandorska,Powstancow,Gajowicka) po wojnie i to co robi sie nadal uwazam za wielka drake ale nie w chinskiej tylko poludniowej dzielnicy.
Gość: ozyt | 2004-03-15 22:04:34
Zostało ukończone w 73 r.
wro2015 | 2004-03-16 03:21:23
nie chce tak na sile i tak chamsko promowac moich wlasnych idei... lecz uwazam ze powrot do bylych ciagiaw kommnikacyjnych i postmodermizm w urbanistyce w tym miejscu jest jak najbrasrdziej potrzbeny i mozliway... dla wszystkich, ktorzy nie wierza w mozliwos stworzenia srodmiescia w dzielnicy 'poludnie', polecam
Gość: dreampad | 2004-07-03 11:10:03
wro2015- byłem na Twojej stronie. Moim zdaniem rewelacja. Twoja wizja jest nie tylko miła dla oka ale przy tym praktycznym rozwiązaniem dla odciążenia śródmieścia. Najgorszy jest jednak szok jaki się przeżywa po oderwaniu wzroku od monitora i spojrzeniu przez okno w szarą rzeczywistość. Mam nadzieję że w miarę upływu czasu coś się będzie zmieniało na lepsze. Pozdrawiam!!!
Gość: Yahoo | 2003-10-31 08:59:30
To fakt urbanista sie wyszalał ale nigdy nie dokończono jego pomysłu bo owe rondo miało być połączone z ul.Powstańców(stąd taki szeroki odcinek Szczęśliwej w tamtym kierunku)
Gość: Neo[EZN] | 2003-10-31 13:59:10
Takie połączenie jest nadal w planach - tzw. ulica/trasa "Nowoszczęśliwa". Nie znam dokładnie przebiegu planowanej trasy ale pewnie będzie zaczynać się na przedłużeniu ul.Dyrekcyjnej, przecinać pustkowia obok "Areny", plac targowy przy ul.Komandorskiej i przechodzić tam, gdzie jest ul.Radosna, Szczęśliwa, skręcać w Zaporoską i estakadą dochodzić do ul.Strzegomskiej.
jacekq | 2004-02-18 15:13:59
To fragment tzw. obwodnicy staromiejskiej - bardzo luźnej, choć interesującej koncepcji.
Gość: Yahoo | 2003-10-31 14:15:56
Powinni przy okazji wyburzyć kilka bloków :>
Gość: Maro | 2003-11-01 13:17:41
Gdzie Zaporoska a Strzegomska! Którą estakadą? W każdym bądź razie rekonstrukcja dawnego układu ulic w rejonie Powstańców Śl. na tym pustkowiu by się przydała. Jest bardzo dużo miejsca i nie trzeba nic burzyć za wyjątkiem...chyba galeriowca i tego "jamnika" przy Komandorskiej.
Gość: Neo[EZN] | 2003-11-01 16:09:56
Za kilka lat ma powstać łącznik Zaporoska-Szpitalna-Strzegomska-Legnicka. A na rekonstrukcję dawmego układu ulic miasto raczej nie będzie sobie mogło pozwolić i nową trasę dadzą radę wybudować bez burzenia...
Yahoo | 2003-11-19 20:18:08
Zmieniłem podpis aby rozwiać wszelkie wątpliwości :]
Neo[EZN] | 2003-11-19 22:43:31
Ano dobrze :) A zobacz jaką popularność ma ta fotka, niedużo jej brakuje do vorwerkowego pl.1 Maja z 1981 roku ;]
Gość: Adalbert | 2003-11-23 19:56:03
czy znacie Panowie Nove Mesto w Pradze ? To juz wiecie co utracilismy.
Wrocławiak | 2004-07-03 14:11:56
Kilka dni temu obiła mi się informacja o łączniku Szpitalnej i Robotniczej. Miało to chyba nastąpic po ukończeniu Mostu Tysiąclecia. Czy ktoś słyszał ten komunikat ?
Neo[EZN] | 2004-07-03 14:25:11
O takim łączniku mówi się już od bardzo dawna a dowodem na to jest 100 metrowy odcinek Nowoszczęśliwej ;] między Zielińskiego a Zaporoską. Kilka miesięcy temu na stronach ZDiKu było coś o projekcie estakady nad torami kolejowymi (będzie prawdopodobnie estakada bo Dw.Świebodzki zostawią dla kolei).
Wrocławiak | 2004-07-03 14:56:18
Ja doskonale wiem ,że projekt jest stary , chodzi mi tylko o ostnią informację sprzed kilku dni (niestety nie pamiętam źródła), bo moze projekt bliski jest realizacji.
Neo[EZN] | 2004-07-03 19:26:18
Bliski tak na 5-10 najbliższych lat jak dobrze pójdzie :)
Wrocławiak | 2004-07-03 22:48:27
Informacja o podjęciu wkrótce prac nie dotyczyła całej obwodnicy tylko łącznika Szpitalna-Robotnicza i nic nie było o estakadzie . Nie wiem skąd macie informacje, że kolej jest zinteresowana utrzymaniem torowisk (dworca). Przecież miasto ma swoje plany co do dworca . Nigdy nie słyszałem o próbie reanimacji dworca. Kolej była zainteresowana dworcem bo jako tereny kolejowe obszar ten był zwolniony z podadku od nieruchomości. Dzięki temu PKP zarobiła sporo kasy na wynajmie pod targowisko. Ale po zamknięciu do ciupy dzierżawcy za kilkumilionowe uszczuplenia na podatkach sprawa jest śmierdząca i dalej miasto nie pozwoli na taki proceder. więc może to i prawda o szybkiej budowie łącznika.
*Michal* | 2004-07-20 16:48:55
co tam leży na ulicy?:)
wito | 2015-09-27 19:52:27
Dreck.
tomcio222 | 2019-02-03 13:50:30
Ten brud to z tylnej części konia,ma się rozumieć:)
g_oann | 2021-03-17 13:11:56
dobre pytanie, bo gdyby to miała być Gajowicka to leżałyby tam szyny tramwajowe
an | 2011-05-06 17:10:45
trudno się dziwić tak piękne miejsce jest dziś krainą betonu