MENU
Gajowicka, widok w stronę kościoła św. Karola Boromeusza. Niemcy planowo umieszczali monumentalne (ciekawe) budynki na osi widoku.

Dodał: TadPiotr° - Data: 2005-03-25 20:38:39 - Odsłon: 5010
20 marca 2005

Początkowy bieg ulicy pokrywa się mniej więcej z dawną drogą biegnącą od Wrocławia do wsi Gajowice (Gabitz). Początkowo ulica kończyła się przy dawnym cmentarzu na wysokości obecnej ul. Pretficza lecz w 1905 r. przedłużono ją dalej na południe. Już w pierwszej połowie XIX wieku zabudowa była dość zwarta, którą stopniowo zastępowały okazałe kamienice czynszowe. Odcinek południowy zabudowywano jeszcze w latach 20. XX wieku. Wtedy powstały m.in. gmach Nowej Komendantury (dziś sztab ŚOW), budynki w rejonie ul. Hallera proj. M. Mathisa. Końcowy odcinek zabudowany był willami zamożnych Wrocławian. Nazwa ulicy pochodziła od wspomnianej już wsi Gabitz.

W czasie walk o Festung Breslau zabudowa ulicy została niemal całkowicie zrównana z ziemią. Odbudowa rozpoczęłą się już w latach 50. lecz większość bloków powstała w latach 60. i 70.
Ulica przez pierwsze trzy powojenne lata nosiła obecną nazwę - ul. Gajowicka. W 1948 r. patronem został Adam Feliks Próchnik (1892-1942), działacz socjalistyczny i oświatowy, historyk. Od 1969 r. kiedy zlikwidowano odcinek ulicy między ul. Zaporoską i ul. Lubuską był on patronem właściwie dwóch ulic. W 1981 r. krótszy odcinek (od ul. Kolejowej do ul. Lubuskiej) otrzymał nowego patrona Wincentego Stysia (1903-1960), prawnika, ekonomistę i historyka. Próchnik patronował ulicy jeszcze ok. 10 lat do czasu gdy na początku lat 90. powrócono do historycznej nazwy.

  • /foto/357/357560m.jpg
    1865
  • /foto/357/357808m.jpg
    1884
  • /foto/34/34767m.jpg
    1890 - 1904
  • /foto/429/429140m.jpg
    1890 - 1910
  • /foto/451/451069m.jpg
    1894
  • /foto/353/353375m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/5899/5899278m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/10842/10842908m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/353/353393m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/5675/5675617m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/9210/9210782m.jpg
    1905
  • /foto/8399/8399839m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/271/271340m.jpg
    1906
  • /foto/4557/4557711m.jpg
    1908
  • /foto/5496/5496056m.jpg
    1910
  • /foto/9106/9106599m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/297/297700m.jpg
    1911
  • /foto/5716/5716973m.jpg
    1914
  • /foto/6583/6583279m.jpg
    1918
  • /foto/6924/6924966m.jpg
    1919
  • /foto/5628/5628586m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/5806/5806392m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/7203/7203948m.jpg
    1923
  • /foto/319/319282m.jpg
    1925
  • /foto/4440/4440190m.jpg
    1925
  • /foto/233/233494m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/439/439341m.jpg
    1926 - 1927
  • /foto/3827/3827866m.jpg
    1929
  • /foto/266/266922m.jpg
    1929
  • /foto/7268/7268934m.jpg
    1931
  • /foto/5415/5415792m.jpg
    1933 - 1938
  • /foto/287/287447m.jpg
    1933 - 1940
  • /foto/10161/10161613m.jpg
    1935
  • /foto/6732/6732484m.jpg
    1936
  • /foto/380/380023m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/6898/6898107m.jpg
    1940
  • /foto/165/165024m.jpg
    1940 - 1942
  • /foto/7621/7621290m.jpg
    1941
  • /foto/295/295039m.jpg
    1945
  • /foto/409/409986m.jpg
    1945
  • /foto/4677/4677608m.jpg
    1945
  • /foto/6085/6085231m.jpg
    1945
  • /foto/10427/10427932m.jpg
    1948 - 1950
  • /foto/9877/9877138m.jpg
    1950
  • /foto/9877/9877197m.jpg
    1950 - 1953
  • /foto/8332/8332103m.jpg
    1952 - 1955
  • /foto/8333/8333481m.jpg
    1952 - 1955
  • /foto/9187/9187588m.jpg
    1955
  • /foto/6455/6455210m.jpg
    1955 - 1956
  • /foto/163/163786m.jpg
    1956
  • /foto/293/293806m.jpg
    1958
  • /foto/3965/3965046m.jpg
    1959
  • /foto/64/64241m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/159/159505m.jpg
    1964
  • /foto/9120/9120917m.jpg
    1965
  • /foto/8120/8120050m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/176/176208m.jpg
    1967 - 1968
  • /foto/145/145807m.jpg
    1969
  • /foto/6710/6710455m.jpg
    1970
  • /foto/6208/6208329m.jpg
    1971
  • /foto/3804/3804313m.jpg
    1988 - 1989
  • /foto/4466/4466466m.jpg
    1991
  • /foto/4474/4474627m.jpg
    1991
  • /foto/2/002783m.jpg
    2003
  • /foto/42/42502m.jpg
    2005
  • /foto/35/35650m.jpg
    2005
  • /foto/108/108025m.jpg
    2006
  • /foto/149/149227m.jpg
    2007
  • /foto/9621/9621871m.jpg
    2007
  • /foto/9621/9621872m.jpg
    2007
  • /foto/210/210968m.jpg
    2008
  • /foto/218/218044m.jpg
    2008
  • /foto/7395/7395228m.jpg
    2008
  • /foto/233/233646m.jpg
    2008
  • /foto/249/249668m.jpg
    2008
  • /foto/249/249671m.jpg
    2008
  • /foto/260/260306m.jpg
    2009
  • /foto/309/309074m.jpg
    2009
  • /foto/314/314061m.jpg
    2009
  • /foto/4460/4460062m.jpg
    2014
  • /foto/4461/4461352m.jpg
    2014
  • /foto/4789/4789204m.jpg
    2014
  • /foto/5418/5418425m.jpg
    2015
  • /foto/5419/5419797m.jpg
    2015
  • /foto/6302/6302531m.jpg
    2016
  • /foto/6812/6812057m.jpg
    2017
  • /foto/6816/6816807m.jpg
    2017
  • /foto/6816/6816808m.jpg
    2017
  • /foto/6897/6897694m.jpg
    2017
  • /foto/6897/6897729m.jpg
    2017
  • /foto/7273/7273527m.jpg
    2018
  • /foto/7316/7316203m.jpg
    2018
  • /foto/7316/7316204m.jpg
    2018
  • /foto/7391/7391595m.jpg
    2018
  • /foto/7510/7510934m.jpg
    2018
  • /foto/7862/7862240m.jpg
    2019
  • /foto/7908/7908160m.jpg
    2019
  • /foto/8067/8067623m.jpg
    2019
  • /foto/8748/8748203m.jpg
    2019
  • /foto/8760/8760650m.jpg
    2020
  • /foto/8760/8760651m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827775m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827776m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827801m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827802m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827803m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827804m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827815m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827817m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827818m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827848m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827852m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827854m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827857m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827882m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827886m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827914m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827916m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827929m.jpg
    2020
  • /foto/8827/8827930m.jpg
    2020
  • /foto/9066/9066083m.jpg
    2020
  • /foto/9234/9234736m.jpg
    2021
  • /foto/9709/9709787m.jpg
    2021
  • /foto/10625/10625153m.jpg
    2022
  • /foto/10053/10053588m.jpg
    2022
  • /foto/10053/10053597m.jpg
    2022
  • /foto/10361/10361703m.jpg
    2023
  • /foto/10363/10363996m.jpg
    2023
  • /foto/10364/10364790m.jpg
    2023
  • /foto/10650/10650234m.jpg
    2023

TadPiotr°

Poprzednie: Budynek nr 46-48 Strona Główna Następne: Budynek nr 46-48


Tygrysex | 2005-03-26 19:26:47
1) poziomy - poziom szarego, mozna testowac na znaku 2) utworz nowa warstwe, zalewka, radialna (koleczko), czarny w srodku na bryle kosciola, bialy na brzegach, tryb lagodne swiatlo 3) powiel tlo, przesun na gore, tryb mnozenia ostre swiatlo.
TadPiotr | 2005-03-28 22:47:06
Dzięki za uwagi, tylko że ja używam Paint Shop Pro, po angielsku, więc nie bardzo wiem, czy to się tyczy. Poza tym tak myślę głośno: naprawdę takie światło było, to było dość wcześnie (niedziela, dlatego samochodów nie ma), słońce było schowane za budynki jeszcze. Czemu nie oddawać kolorytu danej chwili? To nie jest niebieski ogólnie, bo dach budynku na horyzoncie jest czerwony. Ale chętnie poeksperymentuję, bo zaawansowanym programem bawię się od kilku miesięcy i pewnie poznałem 1%. Dziękuję.
TadPiotr | 2005-03-28 22:53:56
Poziom szarego mam (znika niebieski odcień), ale co to jest zalewka po angielsku? no i łagdnego światła też nie widzę.
Tygrysex | 2005-03-29 01:53:04
Fill. A resztę trzeba ćwiczyć na warstwach. W PSP9 widziałem te opcje że były
TadPiotr | 2005-03-29 13:27:37
No właśnie problem polega na tym, że tych opcji jest za dużo :-) i trzeba miec czas na uczenie się. Ale zabawa przednia.
KazimierzP | 2005-03-29 21:34:29
Tadziu! Co do tych osi widokowych. Historycznie było odwrotnie. Budowano wysokie budowle aby pełniły rolę drogowskazu i drogi (jeżeli konfiguracja terenu pozwalała) szły prosto na wieżę. Wiele dróg na Dolnym Śląski jest tak ukierunkowanych. Ulice wokół kościoła Karola Boromeusza powstawały chyba podobnie. Były przedmieścia. Postawiono na południu jakiejś drogi kościół, a potem do niego prowadzono inne ulice.
TadPiotr | 2005-03-30 09:03:42
Pewnie tak często było, choć czasem trudno dociec co starsze, kościół czy droga. Świątynie często powstawały na miejscu dawnych pogańskich. A już w czasach projektowania okolic Kruczej tak nie było: popatrz na ukształtowanie okolic np. fosy, gdzie osie są zamykane monumentalnymi budowlami: np. PDT, do którego żadna droga nie prowadzi. To juz było świadome kształtowanie.