MENU
ZNACZNIKI
Zakrzów.

Dodał: muzolph° - Data: 2007-11-14 20:02:44 - Odsłon: 9700
Lata 1900-1910


Osiedle na zachodnim krańcu dzielnicy Psie Pole, na wschód od rzeki Dobrej, na południowy wschód od Pawłowic. Po wojnie powstały zakłady metalowe "Zakrzów" ( pózniejszy "POLAR S.A.), w 1949 uruchomiono Zakłady Stolarki Budowlanej ( STOLBUD S.A.). Zakrzów przyłączono do Wrocławia 1 I 1951. Od końca lat 60 powstaje osiedle domków jednorodzinnych, od lat 80 Osiedle Mieszkaniowe "Zakrzów" z kościołem św. Jana Apostoła.

kate16° K Kilka zdań z dokumentu magistratu.
2. Zarys rozwoju historyczno – przestrzennego Zakrzowa.
Dawne nazwy: Zakrou (1253), Zacrou (1271), Zakrow (1302), Sackrau.
Zakrzów miał z całą pewnością dawny, jeszcze słowiański rodowód. Wchodził on ra-zem z Psim Polem i Pawłowicami w skład dóbr książęcych, które zostały pozyskane przez klasztor św. Wincentego w XIII w. W 1279 r. opat udzielił zezwolenia na lokację na prawie niemieckim.
Podczas wojny trzydziestoletniej Zakrzów należał do miejscowości szczególnie silnie zniszczonych.
Już w 1731 r. w Zakrzowie warzono piwo. Folwark istniał we wsi od czasów średnio-wiecza. Wspomina się go m. in. pod koniec XVIII w.
W 1832 r. w Zakrzowie istniał stary, o średniowiecznym jeszcze rodowodzie młyn wodny. Ówczesny właściciel młyna, fabrykant papierniczy Hartmann zdecydował się zamienić go na młyn papierniczy. Stosunkowo szybko wprowadzono maszyny. W 1852 r. fabryka przeszła w ręce radnego miejskiego Korna i Bocka, obaj z Wrocławia. Po-większyli oni fabrykę w 1869 r. i zamontowali drugą maszynę papierniczą. Wybudowa-no wówczas również nieco domów dla robotników. W 1883 r. takich domów było 7.
Istotnym elementem rozwoju Zakrzowa było uruchomienie połączenia kolejowego z Psiego Pola do Brochocina Trzebnickiego. W 1845 r. w Zakrzowie było 40 domostw, browar, gorzelnia, młyn papierniczy, młyn wodny, kuźnia i folwark.

  • /foto/373/373133m.jpg
    1700 - 1945
  • /foto/137/137279m.jpg
    1865
  • /foto/345/345624m.jpg
    1880 - 1899
  • /foto/6104/6104314m.jpg
    1890 - 1898
  • /foto/437/437145m.jpg
    1890 - 1899
  • /foto/240/240938m.jpg
    1890 - 1904
  • /foto/3655/3655662m.jpg
    1895 - 1902
  • /foto/5366/5366081m.jpg
    1898
  • /foto/353/353623m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/259/259128m.jpg
    1900 - 1930
  • /foto/275/275803m.jpg
    1900 - 1940
  • /foto/285/285900m.jpg
    1901
  • /foto/368/368299m.jpg
    1906
  • /foto/445/445877m.jpg
    1910 - 1911
  • /foto/7691/7691899m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/7036/7036558m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/206/206926m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/4011/4011152m.jpg
    1912
  • /foto/119/119747m.jpg
    1912 - 1920
  • /foto/340/340814m.jpg
    1915
  • /foto/305/305675m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/345/345622m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/307/307146m.jpg
    1920 - 1923
  • /foto/5503/5503499m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/233/233351m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/5622/5622783m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/5395/5395376m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/283/283227m.jpg
    1927
  • /foto/6484/6484522m.jpg
    1930
  • /foto/431/431492m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/5607/5607487m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/5045/5045036m.jpg
    1938
  • /foto/3447/3447441m.jpg
    1978
  • /foto/3447/3447443m.jpg
    1978
  • /foto/6255/6255886m.jpg
    1986
  • /foto/75/75017m.jpg
    2006
  • /foto/91/91465m.jpg
    2006
  • /foto/160/160119m.jpg
    2007
  • /foto/188/188882m.jpg
    2007
  • /foto/208/208513m.jpg
    2008
  • /foto/322/322752m.jpg
    2010
  • /foto/322/322755m.jpg
    2010
  • /foto/322/322756m.jpg
    2010
  • /foto/322/322757m.jpg
    2010
  • /foto/322/322758m.jpg
    2010
  • /foto/322/322759m.jpg
    2010
  • /foto/322/322761m.jpg
    2010
  • /foto/322/322762m.jpg
    2010
  • /foto/349/349812m.jpg
    2010
  • /foto/349/349976m.jpg
    2010
  • /foto/350/350848m.jpg
    2010
  • /foto/411/411296m.jpg
    2011
  • /foto/5142/5142830m.jpg
    2014
  • /foto/5142/5142831m.jpg
    2014

www.allegro.pl

Poprzednie: Dworzec kolejowy Wrocław Główny Strona Główna Następne: Dom nr 11


fazi | 2007-11-16 06:13:10
W lewym górnym rogu jest fotka kamienic przy Okulickiego 1 i 3 , w prawym górnym rogu zdjęcie z zasypaną obecnie odnogą rzeki Dobra i zabudowania browaru Zakrzów (Chmielna), w lewym dolnym rogu skrzyżowanie Bora Komorowskiego z Przedwiośnia (widać barierki biegnące od nieistniejącego mostu drogowego do ostatnio zlikwidowanego mostku kolejowego do Polaru ,oraz zapory przejazdu kolejowego)natomiast prawe dolne zdjęcie to torowisko kolejowe stacji Zakrzów lewy tor prowadzi do Papierni (obecnie Polar) a prawy do Trzebnicy.
kate16 | 2007-11-16 17:17:58
Tor lewy to dawny obecnie nie istniejący drugi peron stacji a tor do Polaru jest dalej na lewo poza kadrem.
fazi | 2007-11-16 06:14:29
Szkoda tylko że takie małe.
kate16 | 2007-11-16 17:13:04
Przypisz jeszcze tu .
muzolph | 2007-11-16 17:41:06
Dzięki, wszystko jasne, poprzypisywałem zgodnie z sugestiami.
kate16 | 2008-07-25 17:57:42
Coś się stał że przypisania zniknęły?
jacekq | 2008-07-25 18:15:17
Pojawiły się znaczniki.
kate16 | 2008-07-25 19:04:57
A co komu szkodzi żeby było i przypisanie do obiektów i znaczniki ?
jacekq | 2008-07-28 11:58:31
Zbyt dużo przypisań nie wygląda zbyt estetycznie, tym bardziej, skoro znaczniki dają ten sam efekt nawigacyjny.
JTJT | 2008-07-28 13:59:39
Albo znaczniki albo przypisanie... Znaczniki przy takich wielopolówkach są idealne :-))
kate16 | 2008-07-28 16:36:56
Ale znaczniki szpecą zasłaniają zdjęcia , maże gdyby dawały się ukryć było by OK.
JTJT | 2008-07-28 17:29:29
A kliknij sobie nad tym zdjęciem na ikonkę "znaczniki" ... to się schowają :-)
jacekq | 2008-07-28 18:21:51
Pod FireFoksem nie znikają :(