Zróznicowana konstrukcja mostowa z ogólniedostępnymi komorami saperskimi ( od strony ulicy i filarów oraz nasypu) służyła do ćwiczeń saperom mającym na celu prawidłowe wysadzanie konstrukcji mostowych.
trzeba wysiasc na kozanowie i dojsc do poligonu ( bylego ) po drodze mozna napotkac na 2 bunkry niemieckie i jeden rosyjski gdyby byly jakies problemy sluze za przewodnika :) jeszcze w XVIII wieku plynela tedy odra pozostaly po niej 2 zbiorniki wlasnie ten nad ktorym jest most i ten na przeciwko koszar wejscia glownego
Gość: gosc
| 2004-02-09 15:43:19
a mozesz troszke dokladniej tzn to sa tyly jednostki policji?
dokladnie most jest na bylym poligonie juz poza terenem policji , jezeli przyjmiemy ze przod jest tam gdzie wejscie glowne do jednostki to most jest faktycznie z tylu , dojscie od kozanowa od ulicy Ignuta lub Dokerskiej w kierunku dzialek , dalej przez byla strzelnice mijajac bunkier wychodzi sie naprzeciw mostu i zbiornika ktory jeszcze w XVIII wieku byl Odra , na most i pod most mozna smialo wchodzic
Gość: wizi
| 2004-01-24 23:03:54
gdzies czytalem w niemieckim wydaniu histri Wroclawia,ze to sa przyklady budowli mostow dla uczacych sie ingimierow budowlanych.Ale moze sie myle.
ja slyszalem wersje ze jest to most na ktorym uczyli sie wysadzania podobnych obiektow ale dwie koncepcje mozna logicznie polaczyc , jedni uczyli sie budowac a ci drudzy wysadzac i tak mamy swoisty colage
Stojąc na moście widzi się dwa włazy - jeden jest po prostu na wylot przez przęsło - coś tam pewnie było podwieszone, drugi z kolei znajduje sie w filarze. Można zejść szybem kilkametrów w dół. Po stanięciu na dnie widzimy dwa krótkie niby-korytarze po metr długości każdy. Służyły zapewne do zakładania ładunków. Jednak po przyjrzeniu się podłodze widać cos jakby zabetonowane włazy - może fantazja mnie trochę ponosi ale jakies ślady tam są :)
Most saperski służacy do nauki prawidłowego minowania tego typu obiektów. Jest przystosowany do tej formy szkoleń przez specyficzną budowę. Np włazy, pomieszczenia w filarach itp. Jednocześnie pełnił funkcję dojazdową do koszar od strony Lasu Pilczyckiego. Właśnie obok tego mostu są owe tajemnicze dziury w ziemi pomiędzy kanałem a mostem.
Niestety w chwili obecnej wstęp na mostek nie jest już mozliwy,ponieważ przylega do komendy policji został ogrodzony siatką,która kończy się w Odrze.Za siatką znalazło się również moje ulubione stanowisko wędkarskie na Odrze!!
Zróżnicowana budowa przęseł ma duże znaczenie dla szkolenia saperskiego. Już w trakcie budowy mostów inżynierowie muszą zaprojektować odpowiednie: komory, rury lub nisze minowe wraz z odpowiednimi rękawami i studniami. Więcej info w kwietniowym numerze "Odkrywcy". Pozdrawiam
Wydaje mi się, że tak. Oczywiście nie jestem ekspertem w tej dziedzinie i artykuł w "Odkrywcy" traktował o mostach w naszym kraju, ale takie podejście ma swój sens. Tak samo jak typowanie dróg, mostów i połączeń kolejowych, które trzeba chronić w pierwszej kolejności w przypadku konfliktu. Jak wiadomo sprawna sieć połączeń ma b. duże znaczenie dla np. możliwości przemieszczania wojsk lub cywilów oraz zaopatrzenia (nawet w przypadku np. powodzi lub trzęsienia ziemi).