Początki wrocławskiej komunikacji
|
|
1945 - 1948
|
Najpierw pojawili się wrocławscy Pionierzy. Tymi, którzy mieli tworzyć początki powojennej, wrocławskiej komunikacji byli między innymi: Jerzy Rutkowski, Władysław Hartwig, Jan i Marian Wójcikowie, Karasiewicz, Stefan Kukurba, Grabowski, Bartosiewicz, Stempkowski, Sobiech, Winer, Orłowski, Nowicki, Kurowski.
Wszystkimi na początku kierował przedwojenny warszawski tramwajarz inż. Kazimierz Mech oraz pierwsza dyrekcja MPK w składzie: inż. Tadeusz Arcinowski, inż. Czesław Ochab, Jan Południak.
Datą początku wrocławskiej, polskiej komunikacji był 10 maja 1945 roku, kiedy to właśnie powołano pierwszą w/w dyrekcję.
Pierwszą siedziba wrocławskiego MPK był budynek przy ulicy Władysława Łokietka 9.
Wrocław powitał ich podobnie jak innych olbrzymimi zniszczeniami. Całkowicie zniszczona sieć napowietrzna, 50% słupów podtrzymujących trakcję legło w gruzach, połowa torów tramwajowych zniszczona ( 100 km ). Całkowicie zniszczone zakłady naprawcze, i spustoszone obiekty zaplecza technicznego. Na 137 budynków należących do komunikacji tylko 7 nadawało się do użytku.
74 tramwaje silnikowe zniszczone w 25%
157 wozów silnikowych w 50%
43 wozy silnikowe zniszczone całkowicie
45 wozów doczepnych zniszczonych w 25%
180 wozów doczepnych zniszczonych w 50%
150 wozów doczepnych zniszczonych na złom
Z autobusów wrocławskich w 1945 znaleziono 21 autobusów i 24 przyczepy do nich.
Wyremontowano 24 sztuki.
W takich warunkach już 6 sierpnia uruchomiono pierwszy, wrocławski autobus, który kursował z Karłowic do gmachu sądu przy Podwalu.
Był na początku autobusem pracowniczym, wożącym członków ówczesnego Zarządu Miejskiego.
Pierwszy tramwaj "1" wyruszył na trasę w dniu 22 sierpnia 1945 roku na trasie od ul. Spółdzielczej do pl. Słowiańskiego. Prowadził go dawny lwowski motorniczy Władysław Siekiera. Trasę tę przedłużono wkrótce do ulicy Słowiańskiej a następnie do Dworca Nadodrze, który był w owym czasie głównym dworcem Wrocławia.
Ta pierwsza, wrocławska linia to na początku jedynie 3 wozy tramwajowe kursujące co pół godziny.
Druga linia "2" ruszyła 6 października 1945 roku spod Dworca Nadodrze do ul. Żmigrodzkiej. Przy niej trwały wciąż prace mające na celu połączenie Nadodrza z Dworcem Głównym
22 listopada 1945 otwarto linię "3" łączącą Rynek i zbieg Legnickiej i Poznańskiej.
Rok 1946 to priorytet prac remontowych mających na celu połączenie trzech wrocławskich dworców ze sobą (Głównego, Nadodrze i Świebodzkiego), i tak w kolejności otwarto kolejne linie:
4 Rynek - Cmentarz Grabiszyński (24.01.946)
5 Rynek - ul. Krakowska (15.03.1946)
6 Most Warszawski - ul. Muzealna (25.07.1946)
7 Rynek - Świdnicka - Powstańców Śl. Krzyki (27.09.1946)
8 pl. Karola Marksa - Osobowice (17.07.1946)
9 ul. Chopina - ul. Sienkiewicza (30.09.1946)
10 Dworzec Nadodrze - Dworzec Świebodzki - Dworzec Główny (26.07.1946)
11 linia na Kowale (01.12.1946
Rok 1947
12 łącząca Sępolno z Rynkiem
Rok 1948 niósł za sobą przygotowania do WZO.
14 Grabiszynek - Powstańców Śl. - Rynek (26.05.1948)
15 ul. Dyrekcyjna - Hala Ludowa
14.08.1948 otworzono linię łączącą ul. Hubską z ul. Kołłątaja
12.1948 uroczyste otwarcie lini łączącej ul. Strzegomską z zakładami "Archimedesâ€
Zwieńczeniem roku 1948 było powstanie "Zerówki"czyli "Okólnej"
Ilość wozów tramwajowych w poszczególnych latach 1945 - 1948
1945 r. 83
1946 r. 129
1947 r. 182
1948 r. 257
Autobusy do 1950 roku nie były priorytetem wrocławskiej komunikacji. W początkowym okresie cały tabor stanowiło 10 poniemieckich wozów marki "Busing" kursujących na trzech liniach i notorycznie się psujacych.
Ilość autobusów w poszczególnych latach 1945 - 1948
1945 r. 10
1946 r. 11
1947 r. 12
1948 r. 22
bonczek/hydroforgroup/2008 na podstawie broszury "MPK we Wrocławiu 1945 - 1970" nieznanego wydawcy i autora (?)
|