Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Sklep Pepco, ul. Strzegomska, Świebodzice
Kamil Pluta: Jedyny budynek który przetrwał likwidację zakładów.
Most Wysoki, ul. Mostowa, Elbląg
Anatol: Dodałem trochę lepszą.
Przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Krapkowicką, Opole
foxi: Przebudowa ulicy Krapkowickiej w Opolu jest na finiszu -
pl. Kazimierza Wielkiego, Tarnów
McAron: Na tyłach kamienicy nr 3a.
ul. Oława Białoskórnicza (dawna), Wrocław
Kavikvs: To nie są domy przy Białoskórniczej, tylko przy Nowym Świecie.
Kamienica nr 32 (dawna), ul. Białoskórnicza, Wrocław
Kavikvs: Burgfeld 6.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Zbigniew Waluś
FM
FM
McAron
Jan R
MacGyver_74
Rob G.
Rob G.
McAron
krzych[k]
Tony
Paulus,
krzych[k]
Ireneusz1966
Ireneusz1966
Alistair
MacGyver_74
Hellrid
Rob G.
atom
Rob G.

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Największe organy na świecie
Autor: TadPiotr°, Data dodania: 2005-03-02 22:39:25, Aktualizacja: 2005-03-02 22:39:25, Odsłon: 5391

Organy firmy Sauer w Hali Stulecia
Instrument został wybudowany w latach 1911-1913 w Hali Stulecia (Ludowej) we Wrocławiu przez firmę Sauer z Frankfurtu nad Odrą. Posiadał on 200 (po 1937 rozbudowano do 222) rejestrów (posiadały łącznie 16 706 piszczałek) rozdzielonych na 5 manuałów (klawiatury ręczne) i pedał (klawiatura nożna). W ówczesnym czasie były to największe organy na świecie. Koncert inauguracyjny wykonał autor dyspozycji prof. Karl Straube z Lipska. Zagrał on m.in. utwór napisany specjalnie na te organy przez Maxa Regera - Inrodukcję, Passacalię i Fugę e-moll op. 127. (za: http://www.organy.art.pl/instrumenty.php?instr_id=12) Zachowało się nagranie tego instrumentu, dostępne przez internet, w zbiorach Deutsche Rundfunk (http://www.dra.de/dok_1002.htm). Wykonuje Gerhard Zeggert (organista św Marii Magdaleny), 9.I.1937. Utwory: Johann Sebastian Bach: Fuga d-moll, BWV 565 (Fragment) (czas 4'32); Max Reger: Pastorale F-dur, op. 59,2 (czas 3'45).
Obecnie takich dużych, uniwersalnych instrumentów o potężnym i masywnym brzmieniu nie buduje się, istniejące są traktowane jako zabytki, z lekka kuriozalne; nastąpił w dużej mierze powrót do tradycji barokowych, do brzmienia w dużej mierze lekkiego i przejrzystego (odpowiada to współczesnej technice wykonywania muzyki baroku). Nawet budowa organów jest obecnie bardziej "prymitywna", mechaniczna, pozbawiona elementów wspomagających, automatyki.
[niedługo zamieszczę więcej informacji o tym instrumencie]

/ / / / / 1 / / /