Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Folwark Lesica (dawny PGR Rędzin), ul. Wędkarzy, Wrocław
Danuta B.: W okolicy folwarku w Lesicy nie było ani jednego budynku z naczółkowym dachem. A taki dach widać w tle.
ul. 1 Maja, Kowary
chrzan233: W takim razie poddaję pod głosowanie.
Hurtownia artykułów metalowych W. Fantiniego, ul. Długa, Wrocław
Hellrid: Zdecydowanie lepsze :)
Gospodarstwo nr 82, ul. Wędkarzy, Wrocław
Danuta B.: Dżdżownice to raczej tu . Po rozbiórce tego domu mieszkalnego pojawiło się coś w rodzaju namiotu, nawet sądziłam, ze tam pieczarkarnia.
Krzyże pokutne - Wiry, Wiry
Tony: Temat już był, generalnie zgadzam się w 100% z komentarzem wyżej. Kamiennych krzyży jest bardzo dużo, a zaledwie część z nich była krzyżami "pokutnymi" (pojednania), dzisiaj nie ustalimy które taką funkcję pełniły. Zwyczajowo się przyjęło że wszystkie stare, ręcznie obrobione krzyże wrzucało się do jednego worka. Teraz mamy tego efekty. Akurat na zdjęciu widzimy krzyż szczytowy, pełniący prawdopodobnie ...
ul. Podwale Grodzkie, Gdańsk
Alistair: :))

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Danuta B.
Alistair
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
morgot
Parsley
Parsley
mietok
Danuta B.
Parsley
Parsley
Popski
Mmaciek
Alistair
Alistair
kitapczy

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Port Miejski
Autor: bonczek/hydroforgroup/°, Data dodania: 2005-08-23 13:46:01, Aktualizacja: 2005-08-23 13:46:01, Odsłon: 3268

1897 - 1901
Budowę wrocławskiego Portu Miejskiego podyktował w XIX wieku kilka czynników - szybko rozwijająca się gospodarka, powstanie sieci dróg i kolei oraz przystosowanie Odry jako szlaku żeglugowego praktycznie na całej jej długości. Pierwsze projekty w tym kierunku poczyniono już w 1880 kiedy to przyjęto projekt autorstwa L. Güntera. Port wraz z przyległą infrastrukturą zbudowano dokładnie w latach 1897 - 1901 na Kleczkowie na 255 km Odry.
Zdjęcie nr 1

Powierzchnia całej inwestycji wynosiła wtedy 37 ha. Ta powierzchnia pozwoliła na wybudowanie jednego basenu portowego (z trzech w założeniu) o długości 700 m i szerokości 50 m. Zbudowano nabrzeża skarpowe o łącznej długości 2500m, 5 dużych magazynów, place składowe, bocznice kolejowe, dźwigi i suwnice. W 1910 port wzbogacił się o suwnice bramową a w 1934 elewator zbożowy. Magazyn zbożowy powstał w 1900 roku i stanowił później obiekt wzorcowy dla jemu podobnych w całych Niemczech. Podobnie było z systemami transportu węgla do elektrowni z estakadą długości 70 m , piętnastoma dźwigami portalowymi , żurawiami portowymi, przenośnikami i wyciągami linowymi.
Zdjęcie nr 2

Był Port swoistym novum i miejscem doświadczeń tak logistycznych jak i architektonicznych.
Należy także wspomnieć o budynkach socjalnych, biurach, osiedlu mieszkaniowym, portierni, parowozowni, warsztatach, remizie, bunkrach węglowych i innych mniej lub bardziej istotnych częściach składowych całej tej inwestycji portowej.
Port Miejski we Wrocławiu był portem jak na tamte czasy na wskroś nowoczesnym przystosowanym do załadunku i wyładunku towarów masowych, drobnicy czyli węgla, cukrów, tłuszczu, oleju.
Wrocławski port do dziś służy choć po części zniszczony i przebudowany a ostatnio okaleczony pożarem.
Zdjęcie nr 3


bonczek/hydroforgroup/2005 - na podstawie "Odra czasu Nadbora" wydawnictwo PW 2001

/ / / / /