Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Bierna
MacGyver_74:
Sklep Pepco, ul. Strzegomska, Świebodzice
Kamil Pluta: Jedyny budynek który przetrwał likwidację zakładów.
Most Wysoki, ul. Mostowa, Elbląg
Anatol: Dodałem trochę lepszy skan.
Przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Krapkowicką, Opole
foxi: Przebudowa ulicy Krapkowickiej w Opolu jest na finiszu -
pl. Kazimierza Wielkiego, Tarnów
McAron: Na tyłach kamienicy nr 3a.
ul. Oława Białoskórnicza (dawna), Wrocław
Kavikvs: To nie są domy przy Białoskórniczej, tylko przy Nowym Świecie.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

antypuszka
Paulus,
Jan R
Zbigniew Waluś
FM
FM
McAron
Jan R
MacGyver_74
Rob G.
Rob G.
McAron
krzych[k]
Tony
Paulus,
krzych[k]
Ireneusz1966
Ireneusz1966
Alistair
MacGyver_74
Hellrid

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Gondolierhafen - Zatoka Gondoli
Autor: bonczek/hydroforgroup/°, Data dodania: 2005-08-21 19:58:32, Aktualizacja: 2005-08-21 19:58:32, Odsłon: 5301

1883 - 1945
Dziś żal patrzeć. Zamknięta szczelnie ścianką z brusów Larssena w celu zahamowania procesu zamulania zatoki obumiera w swej atrakcyjności stanowiąc bardziej miejsce spotkania miejskich lumpów niż potencjalną atrakcję turystyczną.
Sama zatoka powstawała w dwóch etapach. Początkiem był 1868 rok kiedy to w celach sanitarnych zasypano Oławę Miejską. Jej ujście przeniesiono z okolic Arsenału na obszar pomiędzy Muzeum Narodowym a wciąż straszącym dziś Wzgórzem Polskim. Było tam ujście dawnej fosy miejskiej, która wczesniej była w tym miejscu kanałem ulgi wód powodziowych Oławy.
W latach 80 tych XIX wieku skrócono bieg Oławy przenosząc jej ujscie w okolice dzisiejszego Mostu Grunwaldzkiego.
Zdjęcie nr 1

Zatokę jaka została po dawnej fosie i ujściu Oławy zaczęto porządkować w momencie wybudowania gmachu Rejencji Wrocławskiej w 1886 roku. Przystosowano ją do funkcji portu łodzi spacerowych po przez umocnienie nabrzeży i budowę skromnej ale stałej przystani.
Zdjęcie nr 2

Jednocześnie z organizacją i przbudową zatoki wybudowano kładkę łączącą jej dwa brzegi równoległą do bulwaru spacerowego nad Odrą.
Z początku była to kładka drewniana zastąpiona w 1928 roku stała i obecną do dziś kładką betonową zwaną Kładką Muzealną.
Zdjęcie nr 3

Jest to dwuprzegubowy łuk żelbetowy o rozpiętości 20.5 m i strzałce 2.30 m. Zatoka gondoli tylko w początkowym okresie spełniała swoją wynikającą z nazwy funkcję. Z czasem większość korzystających z niej użytkowników stanowili kajakarze jakich do lat 40 tych było coraz więcej we Wrocławiu.
Dziś.....sami wiecie jak wygląda.

bonczek/hydroforgroup/2005 na podstawie "Odra czasu Nadbora" wydawnictwa PW z 2001.


/ / / / 53 /
/ / / / 53 / /
/ / / / 37 /