Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Dom handlowy Chełmiec, ul. Słowackiego Juliusza, Wałbrzych
heck: Tu dokładnie widać
Polnica
MacGyver_74: Jestem prawie pewien, że Herrenhaus to obecnie budynek nr 4b w pobliskiej osadzie o nazwie Polniczka. GSV tam nie dociera, ale zgadza się kształt dachu, przybudówka po prawej i owalny podjazd .
Willa Benteler (dawna), ul. Głogowska, Przemków
Hellrid: Na FB wskazują też miejsce - tam gdzie Głogowska 33a, z pomocą przychodzi także książka adresowa Altkreis Sprottau z 1938 roku, w której jest opisana ta osoba: Benteler Wilhelm, Generaldirektor, Glogauer Strasse. Benteler był dyrektorem zakładów Warsteiner und Schleswig-Holsteinischen Eisenwerke
Liceum Ogólnokształcące nr XII, pl. Orląt Lwowskich, Wrocław
Wolwro: Ktoś majstrował przy zdjęciu, bo znowu odwrócone. Podmienić?
Polnica
MacGyver_74: Gasthaus - Polnica 87-88, budynek wielorodzinny i biblioteka publiczna.
pl. Rynek, Grudziądz
Alistair: OK.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

t.ziemlicki@wp.pl
t.ziemlicki@wp.pl
Hellrid
Alistair
Alistair
Przemek (NR)
MacGyver_74
atom
atom
atom
atom
atom
atom
atom
atom
atom
MacGyver_74
atom
atom
KrzysztofKudowa
atom

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Komunikacja miejska w roku 1956
Autor: (o¿o)°, Data dodania: 2005-06-05 16:28:20, Aktualizacja: 2005-06-05 16:28:20, Odsłon: 4448

Linie tramwajowe i autobusowe przed czterdziestu laty.

Sieć komunikacji miejskiej w latach 50-tych. wyglądała zupełnie inaczej. Zasadniczą część stanowiły linie tramwajowe, które nawiasem mówiąc niewiele się zmieniły w ciągu minionych sześdziesięciu lat, poza budową kilku odcinków wszystko pozostało po staremu. Linie autobusowe były w tych czasach jedynie przedłużeniem linii tramwajowych, autobusy zaczynały przeważnie swój bieg w miejscach pętli tramwajowych i dowoziły pasażerów na obrzeża miasta. Na dodatek nie było autobusów pospiesznych ani nocnych. Tak więc w centrum królowały tramwaje. Stan sieci komunkacyjnej wyglądał w roku 1956 następująco:

Linii tramwajowych dziennych: 16, nocnych: 4, autobusowych: 15


Zdjęcie nr 1



Linie tramwajowe dzienne:
0 (zewn.) Pl. Wróblewskiego, Kujawska, Aleja Słowackiego, Pl. Grunwaldzki, Piastowska, Nowowiejska, Stalina(sic!), Słowiańska, Pl. Trzebnicki, Pl. Marksa, Pomorska, Kiełbaśnicza, Pl. Solny, Pl. Boh. Getta, Nowotki, Sądowa, Pl. PKWN, Świerczewskiego, Pułaskiego Pl. Wróblewskiego
0 (wewn.) Pl. Wróblewskiego, Pułaskiego, Świerczewskiego, Pl. PKWN, Sądowa, Nowotki, Pl. Boh. Getta, Rynek, Pomorska, Pl. Marksa, Pl. Trzebnicki, Słowiańska, Stalina, Nowowiejska, Piastowska, Pl. Grunwaldzki, Aleja Słowackiego, Kujawska Pl. Wróblewskiego
1 Biskupin, Olszewskiego, Curie Skłodowskiej, Pl. Grunwaldzki, Piastowska, Nowowiejska, Stalina, Słowiańska, Pl. Trzebnicki, Karłowice
3 Pilczyce, Leśnicka, Leśnica
4 Biskupin, Olszewskiego, Curie Skłodowskiej, Pl. Grunwaldzki, Aleja Słowackiego, Krasińskiego, Dąbrowskiego, Świerczewskiego, Pl. PKWN, Pl. Pereca, Grabiszyńska, Oporów
5 Księże Małe, Opolska, Krakowska, Traugutta, Krasińskiego, Pl. Dzierżyńskiego, Wita Stwosza, Rynek, Mikołaja, Pl. 1 Maja, Pl. Strzelecki, Legnicka, Lotnicza, Pilczyce
6 B. żeleńskiego, Stalina, Poniatowskiego, Kilińskiego, Dubois, Mieszczańska, Pl. 1 Maja, Podwale, Sądowa
7 Karłowice, Trzebnicka, Pl. Trzebnicki, Chrobrego, Pl. Engelsa, Stalina, Kuźnicza Rynek, Stalingradzka, Powstańców Śląskich, Krzyki
8 B. żeleńskiego, Stalina, Poniatowskiego, Kilińskiego, Kuźnicza, Rynek, Stalingradzka, Podwale, Sądowa
9 Sępolno, Mickiewicza, Aleja Olimpijska, Aleja Młodej Gwardii, Pl. Grunwaldzki, Aleja Słowackiego, Pl. Dzierżyńskiego, Kołłątaja, Świerczewskiego, Stawowa, Borowska, Ślężna, Gaj
11 Kowale, Toruńska, B. żeleńskiego, Stalina, Słowiańska, Pl. Trzebnicki, Chrobrego, Pl. Engelsa, Kuźnicza, Rynek
12 Biskupin, Olszewskiego, Curie Skłodowskiej, Pl. Grunwaldzki, Aleja Słowackiego, Pl. Dzierżńskiego, Wita Stwosza, Rynek, Mikołaja, Pl. 1 Maja
13 Strzegomska, Legnicka, Pl. Strzegomski, Pl. 1 Maja, Pl. Kirowa, Podwale, Stalingradzka, Powstańców Śląskich, Przodowników Pracy, Grabiszynek
14 Osobowice, Osobowicka, Rymonta, Pl. Marksa, Pomorska, Kuźnicza, Rynek, Stalingradzka, Powstańców Śląskich, Przodowników Pracy, Grabiszynek
15 Karłowice, Trzebnicka, Pl. Trzebnicki, Pl. Marksa, Pomorska, Kiełbaśnicza, Rynek, Pl. Boh. Getta, Nowotki, Sądowa, Pl. PKWN, Świerczewskiego, Stawowa, Borowska, Gliniana, Tarnogaj
16 Sępolno, Mickiewicza, Aleja Olimpijska, Aleja Młodej Gwardii, Pl. Grunwaldzki, Aleja Słowackiego, Pl. Dzierżyńskiego, Wita Stwosza, Rynek, Plac Solny, Pl. Boh. Getta, nowotki, Sądowa, Pl. PKWN, Pl. Pereca, Grabiszyńska, Oporów
17 Sępolno, Mickiewicza, Aleja Olimpijska, Aleja Młodej Gwardii, Pl. Grunwaldzki, Aleja Słowackiego, Pl. Dzierżyńskiego, Piotra Skargi, Kołłątaja, Świerczewskiego, Powstańców Śląskich, Krzyki, Armii Czerwonej Przyjaźni Polsko-Radzieckiej, Klecina

Linie tramwajowe nocne:
0 Pl. Wróblewskiego, Pl. Grunwaldzki, Pl. Trzebnicki, Rynek, Dworzec Główny, Pl. Wróblewskiego
10 Biskupin, Pl. Grunwaldzki, Piastowska, Sępolno
20 Karłowice, Rynek Klecina
30 Księże Małe, Rynek Leśnica

Linie autobusowe:
100 Karłowice, Obornicka, Lipa Piotrowska
101 Księże Małe, Opolska, Radwanice, Katarzyna Czechnica
102 Boya żeleńskiego, Krzywoustego, Kowale, Psie Pole, Zakrzowska Zakrzów
103 Pilczyce, Maślicka, Maślice Małe, Maślice Duże, Stabłowice Bródź
104 Boya żeleńskiego, Krzywoustego, Kowale, Psie Pole, WSK
105 Karłowice, Kasprowicza, Boya żeleńskiego, Sołtysowice
106 Pl. 1 Maja, Pl. Strzegomski, Strzegomska, Pa-Fa-Wag, Nowy Dwór Lotnisko
107 Pl. 1 Maja, Pl. Strzegomski, Strzegomska, Pa-Fa-Wag, Nowy Dwór Muchobór Wielki
108 Karłowice, żmigrodzka, Poświętne, Widawa, Piastów
109 Pl. 1 Maja, Pl. Strzegomski, Strzegomska, Pa-Fa-Wag, Nowy Dwór, Kuźniki, żerniki, Jerzmanowo
110 Sępolno, Popiele, Swojec, Wojnów, Kamieniec Wrocławski
111 Pl. Grunwaldzki, Kochanowskiego, Brücknera, Krzywoustego, Psie Pole, Gorlicka, Zgorzelisko Zgorzelisko
112 Karłowice, Kamińskiego, Polanowice
113 Gaj, Borowska, Wrocławska, Kurpiów Ołtaszyn
114 Księże Małe, Karwińska, 22 Lipca Brochów


A ile kosztowały bilety?

Tramwaje: normalny - 0,45 zł, ulgowy - 0,15 zł, nocny - 0,90 zł, bagażowy - 0,90 zł
Autobusy: na autobusach linii 101,107, 108, 109, 110 w strefie I - 0,75 zł, w strefie II - 1,20 zł, bagażowy - 0,90 zł

/ / / /
Koloko | 2005-06-05 18:05:03
106 (obecnie 406) to zawsze jeździł na jakies lotnisko ;)
arturwierny | 2005-10-28 17:37:25
tramwaj "O" był nazywany największą k..... w mieście, bo objeżdżał wszystkie dworce PKP. Dzisiaj, w dobie agencji niewielu ta profesja kojarzy się z dworcem, ale w tamtym czasie...
yoolek | 2006-02-02 15:50:41
tu jest błąd 17 miała pętle przy stadionie. Jezdziłem ja do szkoły i na basen oraz morskie Oko - to wiem!
jacekq | 2006-02-02 19:10:16
W 1956 roku jeździłeś do szkoły? WOW...
yoolek | 2006-02-02 15:54:42
tu jest jeszcze wiekszy błąd linia 17 jezdziła przez Sienkiewicz a i Plac Bema, z tylu hali targowej
ref-humbold | 2014-06-13 09:55:25
Trasę przez Sienkiewicza odbudowano rok czy dwa później - ten plan jest z 1956.
pako45 | 2005-06-05 22:58:06
i zawsze było to lotnisko Strachowice, dawniej pętla miała miejsce przy stawie w wiosce Strachowice, a następnie chyba od 73 lub 75 roku już na lotnisku
Tadeusz Oleksy | 2005-10-28 13:50:23
Czyżby w 1965 r była jeszcze ulica Stalina czy już Jedności Narodowej
lecho1 | 2009-02-08 22:55:10
w 1965 r była jeszcze ulica Stalina , po wydarzeniach polskiego i węgierskiego października zerwane zostały tablice z nazwą ulicu Stalina i pojawiły się zrobione przez mieszkańców Wrocławia tabliczki i napisy z nazwą ulica Bohaterów Węgierskich. Jednak władze po kilku tygodniach zmieniły nazwę na Jedności Narodowej.
lecho1 | 2009-02-08 23:04:31
Przepraszam za błąd !!! oczywiście ma być ROK 1956
B.Olczyk | 2008-06-17 17:52:20
Puste "oczodoły" kamienic :( Czy było tu coś, na podobieństwo ogródków działkowych (ogrodzenie)?
dud | 2008-06-17 18:14:57
Jak pamiętam w latach 50 - 60 tych podwórza były wykorzystywane jako ogródki działkowe. A czy było coś, tylko mieszkańcy tych kamienic.
B.Olczyk | 2008-06-17 19:06:13
Dziękuję :)) Historia powtórzyła się, w nieco krzywym zwierciadle, w latach 80-tych. Widywało się (szczególnie w mniejszych ośrodkach) ogródki warzywne zakładane nawet wokół nowych bloków :))
dud | 2008-06-17 19:54:46
To jeszcze były te lata gdzie nastały kolejne chude dni, ale dzisiaj jadąc przez mniejsze miejscowości widać duże zmiany.Ogródki zostały zamienione w piękne ogrody, albo trawniki.Kiedyś tylko ziemniaki i rabarbar.
moose | 2009-02-16 21:31:09
Brawo.
dzidziuś | 2008-09-19 21:57:27
Od numeru 4 do 10 w latach 60-tych większość mieszkańców miała przydomowe ogródki o wielkosci około 100-150m.
B.Olczyk | 2008-10-18 00:46:55
W rejonie Komuny, Traugutta, Kościuszki itd. było sporo ale b. małe. Na terenie dawnych sektorów-podwórek. Po wyburzeniu dzielących murów.
MarcinWrc | 2008-05-29 17:12:26
A ktoś wie w którym roku linia 3 została puszczona na Księże Małe, a linia 5 z Księża na Cmentarz Grabiszyński?
ref-humbold | 2010-03-28 21:05:18
5 do Cmentarza około 1995. 3 do Księża około 1975-76.
zonia | 2008-06-26 11:48:51
To może i ten dom stał we Wleńskim Gródku?
U.N. | 2010-05-07 22:07:47
Baza Teryt wymienia Kaczów jako przysiółek Kuropatnika.
BAL | 2010-05-09 16:30:32
A więc jednak chyba dobrze określiłem, że jest to część Kuropatnika - przyznam, że w sam Kuropatnik już nie zaglądałem. Nie ma jednak możliwości utworzenia przysiółka, a dzielnica we wsi, która nie posiada ulic? Jakoś nie widzę tego. Należałoby dodać także Grabiny i Mojków, o których to mowa w bazie. Damy sobie z tym spokój ... wystarczy artykuł, którego treść nieco zmienię.
zonia | 2008-06-26 18:31:18
To jest możliwe ,ale......
Wincenty Miros | 2010-04-22 20:06:48
Jeśli pamięć mnie nie myli to nie wszystkie trasy pokrywały się w obu kierunkach. Np. linia 7 i 14 wg powyższego planu w kierunku Rynku biegła przez ul. Kuźniczą natomiast w odwrotnym kierunku z Rynku do Mostu Uniwersyteckiego przebiegała przez Kurzy Targ, Szewską i Grodzką.
zonia | 2014-03-08 11:02:10
Głowę bym dała, że na pierszą randkę z moim przyszłym mężem w 1967 roku, przyjechałam"14-stką " z Garbiszynka i wysiadłam pod SDH, gdzie on już na mnie czekał. Takie momenty się pamięta! No nie?
Curz | 2014-03-08 10:25:49
To jest na sto procent pewne, że po wojnie tramwaje przejeżdżały pod bramą Uniwersytecką?
zonia | 2014-03-08 10:58:30
Tak.